Etablerer nordnorsk reiselivs-konsern

Nord-Norge lykkes best når de samarbeider i landsdelen. Nå går fire ledende aktører innenfor nordnorsk reiseliv sammen for å sikre at verdiene fra reiselivsnæringen kommer Nord-Norge til gode.

Bedriftene etablerer selskapet Best Arctic AS, som skal møte kunden i hele verden, fra første Internett-søk.

– Reisen starter med et Internett-søk. Derfor må landsdelen ta en ledende posisjon på nett. Vi er en liten destinasjon på et globalt marked og må posisjonere oss tidlig, sier Jon Erlend Alstad styreleder i Bussring AS – og påtroppende daglig leder i Best Arctic.

Omsetningen fra nordnorsk reiselivsnæring er i størrelsesorden 4-5 milliarder kroner. De fleste aktørene er små og står alene. Dette initiativet har som mål å samle lokale aktører i et sterkt nordnorsk konsern. Konsernet skal utstede en kvalitetsgaranti til alle sine gjester. De lover sine kunder at de skal være the best of the Arctic. Selskapet skal integrere markedsføring og salg, og sy sammen unike reiselivsopplevelser i nord.

Det er Bussring, Tromsø Safari, Hamn i Senja og Big Fish Adventure som går i bresjen for å skape et robust nordnorsk konsern. Nå inviterer de inn andre som ønsker å satse på kvalitet, bærekraft og lokal verdiskaping.

Stor interesse hos flere investorer

– Vi er så attraktive at det allerede er på plass nordnorske, nasjonale og internasjonale investorer. De tror på oss fordi vi har lykkes i nord over tid, sier Alstad.

Kapitalpartner er Nord Kapitalforvaltning, lokalisert i Tromsø. Det er det eneste private equity-forvaltningsmiljøet i landsdelen. Nord Kapitalforvaltning er lokalisert i Nord-Norge, med primært investeringsfokus på landsdelen, og alle investeringsbeslutninger og øvrig forvaltning ledes helt og fullt derfra.

– Omsetning fra vinterturismen i Nord-Norge var på 1,9 milliarder vinteren 2018/2019. Sist sesong tok vi imot 336.000 vinterturister i landsdelen. Fremtidens muligheter er nesten uendelige. Nå handler det om å bygge en robust nordnorsk struktur, som øker kvaliteten i hele kundeopplevelsen, sier Bjørn Hesthamar, ledende partner i Nord Kapitalforvaltning.

Foto: Midnatt i Lofoten. Fotograf: erdie/Wikimedia Commons.